fredag 12 april 2013

Så här ser vår historia ut... so far

Förbannad, ledsen, arg, irriterad. Vill puckla på något. Få ut alla känslor som trängs inuti, få ut allt det som gör ont. Att det ska vara så himla svårt!! Hur lång tid ska det behöva ta? Det var inte så här jag trodde att det skulle vara att försöka skaffa barn...

Så här började vår väg:

Jag och min sambo har alltid vetat att någon gång ska vi skaffa barn, med betoning på ska. Det har bara inte varit rätt tidpunkt. Jag har alltid tänkt mig att det sedan skulle gå lätt. Hela livet har man fått höra hur viktigt det är att skydda sig och inte glömma sina p-piller. Trott att man blir gravid på direkten annars. Nu när jag är lite mer "insatt" i det hela inser jag att det snarare är ett mirakel att ett barn bli till. Så mycket som ska klaffa!

För ett år sedan bestämde vi oss, nu kör vi, nu känns det verkligen rätt. Har nog aldrig känt mig så sprudlande glad och förväntansfull. Månaderna gick och inget hände. Besvikelse varje gång mensen dök upp. Pendlade mellan hopp och förtvivlan. Livet styrdes av ägglossningstester och vilka dagar vi var "tvungna" att få till det. Inte så romantiskt och mysigt längre. Till sist bestämde vi oss för att söka hjälp, vi är inte direkt purunga länge (jag 32 snart 33 och han nyss fyllda 34). 

Jag är en inbiten pessimist så innerst inne tänkte jag att "det är säkert något fel på mig". Jag tjatade mig till en tid hos Mama Mia och fick efter en månad träffa en läkare där som tog prover och gjorde vaginalt ultraljud. Allt såg bra ut, förutom att jag hade något låga sköldkörtelvärden. Jag fick börja äta Levaxin. Trodde att det var det som gjort att vi inte blev gravida, men riktigt så enkelt visade det sig inte vara. Antog att sambons spermaprov mest var en formalitet, skulle det vara något fel skulle det i så fall vara på mig. Därför kom resultatet på spermaprovet som en total chock! Noll spermier! Världen rämnade totalt. Grät och grät och grät...

Två månader senare fick vi en tid hos Andrologen, som tog fler prover på sambon. Proverna var normala (förutom det viktigaste som de hade lyckats slarva bort, så det vet vi inte resultatet på). Nu har vi fått vänta en hel månad bara på att en läkare skall titta på remissen (som de först missat att skicka iväg) för att förhoppningsvis få en tid för testikelbiopsi. All den här väntan gör mig galen!!! Jag kan förstå de som väljer att gå den privata vägen, kanske det är värt att betala själv, och vinna lite tid. 

Det är ungefär där vi befinner oss idag. 

3 kommentarer:

  1. Hej, vill önska er all lycka till på den krokiga vägen mot att bli tre. Tur att vi är ovetande om hur lång tid det ska ta innan vi får barn, OM vi nu får barn...
    En sak jag undrar, vad visade spermaprovet? De gör väl ingen testikelbiopsi om det finns spermier i utlösningen?
    Stor Kram*

    SvaraRadera
  2. Ja, det är nog tur att inte veta om hur lång tid allt tar! Jag försöker ta en dag i taget, varje dag känns dock bara som ett delmål tills något ska hända. Livet är en enda lång transportsträcka just nu. Synd att man kanske "går miste" om det verkliga livet i allt det här.

    Spermieprovet visade noll spermier. Sambon har varit och tagit kompletterande blodprover, och nu väntar vi på att en läkare ska bedöma remissen så att vi kan få en tid för biopsi. Om de inte hittar spermier då vet jag inte vad jag gör... Då har vi ett stort problem, min sambo är nämligen inte så sugen på spermiedonation. Och jag kan inte göra ett aktivt val och välja bort barn :-(

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Har inte gått ut med detta i min blogg men vi kan inte heller få barn pga min sambo... vi har dock inte kommit iväg till någon fertilitetsklinik ännu. Jag är med dig i din längtan!

    SvaraRadera